Hotelspecialsblogg.se » HotelSpecials.se » Nyhetsbrevet – Best practices

Nyhetsbrevet – Best practices

De kunder som prenumererar på vårt nyhetsbrev letar ofta efter att bra pris. Sammantaget kan man beskriva dem kort så här:

-          De är spontana och kan ge sig iväg med kort varsel.
-          De lever i en parrelation
-          Har stabil ekonomi
-          Är i åldern 35-55 år
-          Bor på hotell minst en gång per år i Sverige

Vi har flera hotell som utnyttjat kraften i vårt nyhetsbrev och fått mycket bra resultat av sina kampanjer. En av de mest framgångsrika kampanjerna är tillsammans med Ystad Saltsjöbad och Falkenbergs Strandbad. Tillsammans med dem utformade vi en kampanj med syfte att öka beläggningen under två normalt sett dåliga månader (Januari och Februari).

Eftersom vi inte vill dumpa priset och därigenom sänka intäkten kom vi överrens om att samtidigt försöka öka beläggnigen på deras restaurang. Istället för att bara sälja rummet till ett lägre pris skapade vi ett unikt paket med boende, inträde till spa samt middag för priset 995: per person och natt. På det sättet skapade vi en naturlig öppning för merförsäljning på hotellet i form av dryckespaket och spa behandlingar. Vi såg också till så att minsta möjliga bokning var värd 1990:- i försäljningsintäkt.

Vi skickade ut vårt nyhetsbrev i början av januari med de båda hotellen profilerade högt upp och sålda på kort tid (ca 2 dagar) fler än 200 rum total på de båda hotellen. Tack vara kampanjen nådde hotellen en attraktiv målgrupp som också skapade merförsäljning på plats på hotellen.

Har ni idéer på hur ni vill synas i vårt nyhetsbrev? Kontakta oss!

Lämna en kommentar