Hotelspecialsblogg.se » Ert hotell » Jobba med bilder – Best Practices

Jobba med bilder – Best Practices

Det är ingen överdrift om man påstår att bilder är viktiga för helhetsintrycket för hotell. Ca 90% av våra besökare tittar på flera bilder när de är inne på en hotellsida. Tänk också på att en hotellbokare gör research på upp till 10 sajter innan de bokar. Se till så att ni alltid “ser så bra ut” som möjligt på alla platser inklusive OTA:er. Det finns dock en rad tips och tricks för att se till så att bilderna bidrar till flerbokningar hos just er.

1 ) Antalet bilder – Generellt sett, desto fler desto bättre! Hotell som har mer än +20 foton får mer  än 150% mer uppmärksamhet än hotell som har ca 5 bilder. Det är siffror från TripAdvisor.
2 ) Huvudbilden – Se till att huvudbilden är bra och visar känslan ni vill förmedla av ert hotell.
3 ) Anpassa efter målgruppen – Vår målgrupp ska på semester och de startar sin upplevelse redan när de bokar. Försök skapa en känsla för hur ert hotell är med hjälp av bilderna. Alla bilder är viktiga och ska visa i turodning:

- Hotellet från utsidan
- Rummen från insidan
- Lobby / lounge
- Restaurang och relax (frukostbilder och stämningshöjare)
- Omgivningar

4 ) Aktuella bilder – Ha en inte en bild med snö på under sommaren. Ta fram ett ordentligt galleri med bilder och anpassa dem efter säsong. Se också till så att bilderna återspeglar hur det ser ut på hotellet i år och inte för fem år sedan just efter renoveringen ni gjorde.
5 ) Förväntningar – Skapa rätt förväntningar med bilderna. Skapa inte förväntningar på finare rum än ni har. Då får ni missnöjda gäster. Återspegla verkligheten.

Kom ihåg att på internet är nästa hotell bara ett klick bort. Om inte ni satsar på professionella bilder varför ska då kunden boka hos er? På internet byggs relationen utan mänsklig kontakt och därför spelar bilder en stor roll i hur kunden tar beslut om sitt köp. Ni kan själva enkelt ladda upp fler bilder på ert hotell. Ni hittar hur ni gör här. Expedia har även undersökt hur viktiga bilderna är och kommit fram till att Doubling a hotel’s online pictures can result in 4.5% take-up and $3.50 higher ADR.”

Värt att veta är också att gästerna som bott hos er i efterhand kan ladda upp bilder på sin vistelse (de måste först godkännas av oss) vilket ytterligare kan bidra med information. Ni kan se hur det ser ut på Quality Spa & Restort Dalecarlia som har flera bilder från besökare samt Elite Hotel Marina Tower som har många bilder.

Lämna en kommentar