Hotelspecialsblogg.se » HotelSpecials.se » Hur jobbar man med recensioner – Best Pratices

Hur jobbar man med recensioner – Best Pratices

Idag spelar recensioner en stor roll för hur våra besökare bokar hotell. Det finns en rad specialiserade sajter som TripAdvisor, Zoover och Ciao som samlar recensioner och lockar besökare med det. Sen finns alla sajter som bokar hotell som också samlar recensioner. Däribland HotelSpecials. Våra recensioner kommer endast från tidigare gäster och är därför relevanta för besökaren.

Några dagar efter sin vistelse för varje gäst en inbjudan att fylla i en recension. I snitt gör ca 25 % av gästerna det (beror lite på vilken typ av hotell det handlar om). Recensioner är en av de avgörande faktorerna när våra besökare väljer ut sitt hotell. Det betyder inte att alla hotell måste ha bra recensioner utan mer att de ska ge en rättvis bild av det man bokar. Det handlar om förväntningar. Tillsammans med bilderna från hotellet, beskrivningen av hotellet och priset så ska det bildas en trovärdig helhetsbild. Om en av dessa inte stämmer överrens med övriga minskar genast antalet bokningar. Till exempel om bilderna visar fantastiska rum men recensioner påstår att det var ostädat. Eller om priset är väldigt lågt och recensioner och bilder ger sken av att de är ett dyrt hotell. Alla saker som inte harmonierar till en enhet ger upphov till frågetecken och därför mindre antal bokningar. Hursomhelst, vi tänkte presentera en mindre guide ni kan läsa här, för hur man kan jobba med recensioner om man vill få upp betyget hos oss.

Upp till 70 % av alla bokar kontrollerar recensioner innan de bokar på HotelSpecials.se. Kolla gärna in Radisson Blu Scandinavia Hotel, som har många recensioner, där ni kan läsa och se hur det ser ut.

1 ) Notera de 10 senaste bokningarna från HotelSpecials (eller annan kanal ni vill förbättra)
2 ) Ge dem ett extra välkomnande muntligt

– Uppgradera dem gratis
– Extra bra bemötande
– Överraskning på rummet

3 ) Uppgradera dem som överraskning (nedan är andra exempel på uppgraderingar)

– Rumstyp
– Överraskning på rummet
– Sen utcheckning

4 ) Fråga dem om deras vistelse innan de checkar ut (så ni har tid att korrigera det gästen ev. är missnöjd med)
5 ) Be dem fylla i recensionen efteråt för att hjälpa er bli bättre. Uppmuntra dem att ge er feedback.

Tänk på att vi jobbar med fritidsresenärer och att de bryr sig om andra saker än affärsresenären. Jobbar ni på detta sätt så kommer ni garanterat få mycket bra omdömen på de 5-10 senaste recensionerna. Undersökningar hos våra gäster har visat att det är de fem senaste recensionerna som våra besökare lägger störst vikt vid.

5 Andra tips:

–  Använd recensionerna som ett KPI ni följer upp månadsvis med er personal
–  Kontakta kunder som lämnat negativa recessioner och be om mer information vad de var missnöjda med
–  Träna er personal om att påminna gäster om att lämna recensioner så ni får veta era styrkor och svagheter
–  Tänk på livscykelvärdet av en kund om ni kompenserar dem och inte bara på vad marginalen var på aktuell vistelse
–  Skriv ut goda omdömen och visa er personal hur bra service de ger J

Sådär, det var några tips som kan göra att ni på ett enkelt sätt (och billigt) kan öka era betyg och i förlängningen bokningar.

 

Lämna en kommentar